Dat begint bij de productie van het hechtmateriaal, de „grondstof“ voor elk etiket. De 100 m lange coatinginstallatie en een bijna 30 m hoge tussenopslag voor grondstoffen en eindproducten vormen daarbij quasi een eenheid. De tussenopslag voorziet de coatinginstallatie via een speciale transporttechniek met geautomatiseerde grijpers direct van papier- of folierollen. Dergelijke grijpers pakken de gecoate rollen met het kant-en-klare hechtmateriaal ook weer op en leveren ze af in de tussenopslag. ´
Dat vorkheftrucks met grote rollen papier, folie of hechtmateriaal rondrijden, heeft HERMA zo goed als afgeschaft. Dat is een groot voordeel. Want HERMA produceert hier tot 5 t zware en 2 m brede rollen. Deze vereisen alleen al op grond van hun waarde een bijzonder voorzichtige handling. Bij handmatige transportwegen kunnen beschadigingen daarentegen nooit helemaal worden uitgesloten.
Via bruggen en onderaardse kanalen gaat het hechtmateriaal later automatisch naar het gedeelte, waar van de rollen etiketten worden gemaakt, bijvoorbeeld op A4-vellen. In een installatie, die HERMA zelf heeft ontwikkeld: aan het begin wordt er een rol hechtmateriaal geplaatst, op het eind rollen er omdozen uit, die elk kant-en-klaar gevulde verpakkingen bevatten. Daarvoor wordt de baan hechtmateriaal gestanst en op formaat gesneden. Vervolgens worden de vellen in de benodigde aantallen gescheiden en overgedragen aan de verpakkingsmodule – alles in één enkele afgestemde installatie. „inline“ noemt de vakman dat.
Dat gebeurt bij HERMA met een snelheid en met een productiviteit, die in Duitsland in de hele branche waarschijnlijk uniek is.